Geannuleerde, vertraagde, geweigerde instapvluchten: welke vergoedingen heb je recht op?

indemnités avion
Geannuleerde vlucht, vertraagde vlucht, instapweigering, gemiste aansluiting: het is vaak moeilijk de geldende regels te begrijpen om een schadevergoeding als compensatie te bekomen. Geen paniek, de Europese Verordening 261/2004 bepaalt de voorwaarden en het bedrag van de schadevergoeding waarop u recht heeft. Dit is wat u moet weten om uw rechten te doen gelden tegenover de luchtvaartmaatschappijen!

Een juridische vraag?

Inhoudsopgave

Is de verordening van toepassing op mijn reis?

De compensatieregels van de verordening inzake schadevergoeding zijn van toepassing in 2 situaties:

  • Wanneer u vanuit een EU-land vertrekt : de verordening is van toepassing ongeacht de nationaliteit van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.

    Een voorbeeld Een vlucht met vertrek uit Brussel kan worden gecompenseerd volgens de onderstaande rechtsregels, ongeacht of de bestemming Bangkok of Madrid is, en ongeacht of de vlucht wordt uitgevoerd door bvb. Qatar Airways of Brussels Airlines.

  • Wanneer u opstijgt van een land buiten de Europese Unie en uw eindbestemming is een EU-lidstaa : de verordening is alleen van toepassing als de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert een luchtvaartmaatschappij uit een EU-lidstaat is.

    Een voorbeeld: Een vlucht van Dubai naar Brussel kan volgens deze regels worden gecompenseerd als deze wordt uitgevoerd door Brussels Airlines of Air France, maar niet als deze wordt uitgevoerd door bvb. Qatar Airways.

Als uw vlucht een aansluiting heeft

  • Voor een aansluiting door dezelfde luchtvaartmaatschappij: alleen de eindbestemming wordt in aanmerking genomen, ongeacht waar uw overstap plaatsvindt. Een voorbeeld: een vlucht van Tokio naar Brussel met een aansluiting in Dubai wordt beschouwd als een rechtstreekse vlucht van Tokio naar Brussel.
  • Een verbinding uitgevoerd door verschillende luchtvaartmaatschappijen moet worden beschouwd als twee verschillende en onafhankelijke vluchten Een voorbeeld: voor een vlucht van Tokyo naar Brussel met een aansluiting in Dubai, waarbij Tokyo - Dubai wordt uitgevoerd door Qatar Airways en Dubai - Brussel door Brussels Airlines, is de verordening van toepassing op Dubai - Brussel, maar niet op het stuk Tokio-Dubai.

Welke schadevergoeding is beschikbaar?

De verordening voorziet in 3 soorten compensaties als schadevergoeding:

  • Compensatie: dit is een vast bedrag dat de luchtvaartmaatschappij u betaalt als schadevergoeding voor de vertraging/annulering/ instapweigering.

Goed om weten: Het bedrag van de schadevergoeding staat los van de prijs van uw ticket. U kunt tot 600 euro schadevergoeding krijgen, zelfs als uw ticket slechts 20 euro kostte!

  • Ticket restitutie of voucher: de luchtvaartmaatschappij zal uw ticket terugbetalen of u een tegoedbon geven waarmee u een volgende vlucht kan boeken.
  • Passagierszorg: de luchtvaartmaatschappij betaalt alle kosten die u maakt als gevolg van de annulering of vertraging van uw vlucht (hotel, maaltijden, enz.).

Welke compensatie is beschikbaar voor een geannuleerde vlucht?

Wanneer uw oorspronkelijke vlucht is geannuleerd, hangt de compensatie of terugbetaling volgens de EU-verordening af van de omstandigheden van de annulering:

  • Vluchten waarvoor de passagier ten minste 14 dagen voor vertrek van de annulering in kennis is gesteld, zijn niet gedekt. Zij worden u gewoon terugbetaald.
  • Vluchten waarvoor de passagier minder dan 14 dagen voor vertrek van de annulering in kennis wordt gesteld, geven wel recht op een vergoeding bovenop de restitutie/terugbetaling.

Er zijn echter twee uitzonderingen. De luchtvaartmaatschappij moet u geen compensatie te betalen als :

  1. Het u 7 tot 13 dagen voor uw oorspronkelijke vertrekdatum laat weten dat het uw vlucht vervangt door een andere vlucht die minder dan 2 uur voor de oorspronkelijke vertrektijd vertrekt, en binnen 4 uur van de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt.
  2. Als de luchtvaartmaatschappij u minder dan 7 dagen voor uw oorspronkelijke vertrekdatum laat weten dat zij uw vlucht wijzigt in een vlucht met een vertrektijd die minder dan 1 uur voor uw oorspronkelijke vertrektijd ligt en die binnen 2 uur van uw oorspronkelijke aankomsttijd aankomt.

Opmerking: de luchtvaartmaatschappij moet elke passagier in kennis stellen van de annulering van de vlucht. Als u via een reisbureau hebt geboekt en de luchtvaartmaatschappij alleen dat bureau op de hoogte heeft gebracht, is deze kennisgeving niet geldig. U heeft in dat geval alsnog recht op een schadevergoeding.

Het bedrag van de compensatie voor geannuleerde vluchten hangt af van verschillende factoren:

  • Geannuleerde vluchten van minder dan 1500 kilometer geven recht op een compensatie van 250 euro per passagier.
  • Geannuleerde vluchten van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie geven recht op een compensatie van 400 euro per passagier.
  • Geannuleerde vluchten tussen 1500 en 3500 km geven recht op een compensatie van 400 euro per passagier.
  • Alle andere vluchten geven recht op 600 euro compensatie per passagier.

Het bedrag van deze schadevergoeding staat volledig los van de prijs van uw ticket. Ze sluit bovendien terugbetaling niet uit, evenals het nemen van verantwoordelijkheid voor de passagiers door de luchtvaartmaatschappij.

Covid-19: vluchten die ten gevolge van Covid-19 worden geannuleerd komen in aanmerking voor terugbetaling, maar in principe niet voor een schadevergoeding.

Hoeveel compensatie voor een vertraagde vlucht?

Wanneer uw oorspronkelijke vlucht vertraagd is, bepaalt de Europese verordening dat de compensatie of schadevergoeding afhankelijk is van de ernst van de vertraging:

  • Als uw vlucht 3 uur of meer te laat aankomt, heeft u recht op compensatie. Het exacte tijdstip van aankomst van het vliegtuig is het tijdstip waarop de vliegtuigdeuren na landing opengingen.
  • Bij een aansluiting telt alleen het tijdstip van aankomst op de eindbestemming. Als u op tijd op uw eindbestemming aankomt, heeft u geen recht op terugbetaling of compensatie.

Als u 3 uur of meer te laat op uw eindbestemming aankomt, hebt u recht op compensatie.

Het bedrag van de compensatie voor vertraging is hetzelfde als die voor een geannuleerde vlucht.

Welke compensatie is beschikbaar in geval van instapweigering?

Hoewel het verboden is, doen luchtvaartmaatschappijen nog steeds aan "overboeking". Dit betekent dat er meer reserveringen worden geaccepteerd dan er stoelen in het vliegtuig zijn, in de hoop dat passagiers op het laatste moment annuleren. Wanneer deze annuleringen niet plaatsvinden, zal de luchtvaartmaatschappij sommige passagiers de toegang tot het vliegtuig ontzeggen. Dit heet een instapweigering.

Belangrijk, er moet onderscheid worden gemaakt tussen:

  • Onvrijwillige instapweigering
  • Vrijwillige instapweigering, waarbij u vrijwillig uw stoel opgeeft in ruil voor een "geschenk" van de luchtvaartmaatschappij (terugbetaling van uw ticket, geld, waardebon, enz.).

Alleen onvrijwillige instapweigering kan recht geven op compensatie.

Het bedrag van de compensatie voor onvrijwillige instapweigering is hetzelfde als voor een geannuleerde vlucht.

Naast deze voordelen is het bedrijf u ook verschuldigd:

  • Een terugbetaling of een alternatieve vlucht
  • Zorg en ondersteuning
  • U ontvangt uw compensatie onmiddellijk na uw instapweigering op de luchthaven zelf

In welke gevallen hoeft het bedrijf u niet te vergoeden?

In de hierboven beschreven gevallen heeft u recht op schadevergoeding. De enige uitzondering is als het bedrijf buitengewone omstandigheden kan aantonen. Zij moet aantonen dat deze omstandigheden buiten haar macht liggen en dat zij zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden.

Waarschuwing: luchtvaartmaatschappijen handelen soms te kwader trouw om buitengewone omstandigheden aan te halen die niet echt buitengewoon zijn.

Voorbeeld: sneeuw in Moskou in de winter is geen buitengewone omstandigheid. Sneeuw in Tel Aviv in de zomer kan echter worden beschouwd als een buitengewone omstandigheid.

Als de luchtvaartmaatschappij beweert dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, zorg er dan voor dat de datum, het tijdstip en de plaats van deze omstandigheden met die van uw vlucht.

Heb je vragen?

Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om binnen 24 uur een consult te reserveren met een advocaat vanaf € 29. Vul daarvoor gewoon dit formulier in op onze homepage.

Je kunt ook al uw vragen stellen aan Mylittlelawyer, een kunstmatige intelligentie die gespecialiseerd is in Belgisch recht en die we hebben ontworpen zodat je binnen enkele seconden gratis antwoorden op je juridische vragen kunt krijgen!

Een juridische vraag?